Hvordan møte det digitale nettsamfunnet


Vi står i dag ved et paradigmeskifte med hensyn til verdiskaping. Ny teknologi utfordrer industrisamfunnets doktriner og lovverk og tvinger samfunnet og organisasjoner til å endre arbeidsmåter og prosesser.

Hva skjer med verdiskapingen og fordelingen av verdier fra industrisamfunnets ting-baserte økonomi til det digitale nettsamfunnets immaterielle økonomi? Hva skjer med organisasjonene i den digitale transformasjonen?

Oppgave - Problemstilling

Med bakgrunn i spørsmål og problemstillinger reist i innledningen og med utgangspunkt i relevant teori fra teknologifag, organisasjonsutvikling og endringsledelse, vil vi forsøke å lage en utviklingløype hvor vi beskriver faser i endringsprosessen med å innføre digitale nettverk i organisasjoner. Vår definisjon av digitale nettverk er i denne oppgaven ny, digital teknologi som knytter enkeltpersoner og organisasjoner sammen gjennom samhandling og kommunikasjon.
Gruppen har satt seg som mål å utvikle en endringsløype slik at organisasjoner lettere kan ta beslutning om å gjøre de endringer som skal til for å utnytte mulighetene digitale nettverk åpner for. Vi vil forsøke å beskrive hvilke organisatoriske utfordringer og ledelsesutfordringer som påvirker endringsarbeider av denne art, hva som må ligge til grunn for å lykkes med teknologiske omstillinger og drøfte dette med utgangspunkt i et case. Ved hjelp av et case fra statlig sektor vil vi forsøke å vise hvilke utfordringer tradisjonelle organisasjoner står overfor når ny teknologi skal tas i bruk.
Gjennom etablering av bloggen Endringsløypa ønsker vi å lage et praktisk, nettbasert verktøy for organisasjoner som ønsker en større grad av digitalisering av sin virksomhet. Vår problemstilling er som følger:

Hvordan ser en endringsløype ut for organisasjoner som skal inn i digitale nettverk?
  • Hvorfor skal organisasjoner ta i bruk digitale nettverk?
  • Hvilke verktøy er viktige for organisasjoner å bruke for å skape endring av arbeidsprosesser og gjøre organisatoriske endringer?
  • Hva har kommunikasjon, motivasjon, lederstil og lederstrategi å si for endringsprosesser, og hvordan kan sosiale media benyttes i prosessene?
  • Hva gjør ledere som lykkes i endringsprosesser?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar