Bakgrunn
Organisasjonen er en offentlig kompetansebedrift med en sentral rolle i landets velferd og utvikling av infrastruktur. Organisasjonen har nærmere 6.500 ansatte som er fordelt over hele landet.
Organisasjonsstrukturen er av klassisk, industriell oppbygging og den er organisert i to forvaltningsnivåer: et direktorat og fem regioner (nord, midt, vest, sør og øst). Disse fem regionene har underliggende avdelinger med egne oppgaver, arbeidsprosesser og systemer. En forenklet fremstilling av organisasjonsstrukturen er vist i figur 1.
Figur 1: Enkelt oppsett av organisasjonens oppbygging, med avdeling som anskaffet systemet
Organisasjonen hovedoppgave er utbygging av infrastruktur. I forbindelse med dette arbeidet er det stort behov for samarbeid, både internt og med eksterne utbyggere som er leverandører til denne organisasjonen. Dette samarbeidet går i og på tvers av regionene og med de private utbyggerne som organisasjonen samarbeider med.
Historisk har det i liten grad vært praktisert samarbeid på tvers av regionene i forbindelse med planlegging for utbygging av infrastrukturen. Avdelingene innad i en region samarbeider eller kommuniserer også i liten grad vedrørende gjennomføringen av prosjekter. Det er også i liten grad samarbeid i forhold til erfaringsutveksling i forbindelse med evaluering av gjennomførte prosjekter.
I denne casen ser vi nærmere på planlegging og gjennomføring av implementeringen av et digitalt planleggings- og koordineringssystem i Planenheten i en av regionene (se grønn enhet i Figur 1).
Prosess før endring
Arbeidsprosessen i enheten slik den var kan kort forklares slik:
-
Utbygger 1 utarbeider en plan om utbygging av infrastruktur
-
Entreprenør for utbygger sender inn søknad for godkjenning av å gjøre inngrep i det geografiske området som planen berører.
-
Planen blir godkjent av en saksbehandler i forvaltningsavdelingen og entreprenør startet opp med utbyggingen når de får tilbakemelding på at søknaden er godkjent.
-
Samtidig eller i samme utbyggingssesong planlegger Utbygger 2 en plan for utbygging i samme geografiske område og denne planen blir også godkjent, men av en annen saksbehandler i forvaltningsavdelingen.
Problemet er at Forvaltningsavdelingen ikke har et system som viser at det er planlagt utbygging i samme geografiske området. Resultatet er blant annet at utbyggerne ikke vet om hverandres aktivitet i området. Utbyggerne får ikke samarbeidet om utbyggingene, og de mister muligheten til å benytte de samme entreprenørene til prosjektene som skal foregå i samme geografiske område. Organisasjonen opplever også økte vedlikeholdskostnader ved at det er mer eller mindre konstant aktiviteter på en del geografiske ansvarsområde.
Utbyggingen er også til ulempe for publikum som bodde i de områdene der det gjentatte ganger foregår utbygging. Figur 2 illustrerer kort gammel arbeidsprosess. Avdelingen som gikk til anskaffelse av nytt system er i grønt, eksterne utbyggere er hvite og andre avdelinger i regionen har fått en lysere grønnfarge.

Figur 2: Gammel arbeidsprosess
Utbygger 1 utarbeider en plan om utbygging av infrastruktur
Entreprenør for utbygger sender inn søknad for godkjenning av å gjøre inngrep i det geografiske området som planen berører.
Planen blir godkjent av en saksbehandler i forvaltningsavdelingen og entreprenør startet opp med utbyggingen når de får tilbakemelding på at søknaden er godkjent.
Samtidig eller i samme utbyggingssesong planlegger Utbygger 2 en plan for utbygging i samme geografiske område og denne planen blir også godkjent, men av en annen saksbehandler i forvaltningsavdelingen.
Mål ved endring
Planleggingsenheten ønsket å effektivisere oppgavene og koordineringen i forbindelse med planleggingsprossen. De så muligheter for effektivisering både for sin egen del og for de andre aktørene som er involvert i prosessen. Det var et stort potensiale for effektivisering internt bare i det å koordinere utbyggingsaktivitene mellom de ulike saksbehandlerne.
De ønsket et system som fungerte for alle aktører, eksterne og interne, med tanke på samarbeid. Systemet skulle ivareta utbyggerne slik at også de ville få en gevinst av systemet i forhold til effektivisering og enklere koordinering seg i mellom og mot organisasjonen.
Samtidig med at vår enhet så behovet for endringer ble det implementert et digitalt nettsystem i en annen planenhet i et annen region. Dette systemet hadde funksjonalitet som var i samsvar med de behovene som vår enhet hadde. De bestemte seg defor for å investere i dette systemet.
Ny prosess
Det nye, digitale nettsystemet innebar en endring av prosessene for våre interne og eksterne aktører. Figur 3 er en illustasjon av systemet og arbeidsprosessen som systemet tvinger fram. Fargene i figuren symboliserer følgende:
-
Hvit/grønn: Planleggere (både eksterne og interne)
-
Gul: Det nye systemet
-
Grønn: Saksbehandlere/Godkjennere av planer

Figur2; Ny arbeidsprosess med det nettbaserte systemet
Planlegger for en aktør registrerer en plan inn i systemet, og andre planleggere blir varslet om at det er kommet en ny plan i systemet. De andre planleggerne får innsyn i den nye planen, og de kan så melde sin interesse for samarbeid, legge igjen tilbakemeldinger for planen eller bare gi beskjed om at de ikke er interessert i planen.
Planlegger som la utplanen vil ha innsyn i tilbakemeldingene fra andre parter. Planlegger kan så utbyggingens traseer eller planlagt tidsperiode. Planlegger kan også ta direkte kontakt med de andre aktørene som har gitt tilbakemelding, eventuelt har ønsket et samarbeid. Blir det endringer av planen i denne fasen vil vil det automatisk sendes nye varsel til alle aktører.
Når planen har vært på høringsrunder og alle har fått uttalt seg om planen, kan planlegger ferdgistille planen og systemet vil automatisk sende et varsel til forvaltere (illustrert med farge grønn) av det berørte geografiske området. Er planen koordinert i henhold til retningslinjene setter forvalter planen til status “Godkjent koordinert”, og planen vil tilgjengeliggjøres for innsyn fra publikum.
Her er artikkel i Teknisk Ukeblad om det aktuelle systemet.
Hvit/grønn: Planleggere (både eksterne og interne)
Gul: Det nye systemet
Grønn: Saksbehandlere/Godkjennere av planer
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar