Hvordan møte det digitale nettsamfunnet


Vi står i dag ved et paradigmeskifte med hensyn til verdiskaping. Ny teknologi utfordrer industrisamfunnets doktriner og lovverk og tvinger samfunnet og organisasjoner til å endre arbeidsmåter og prosesser.

Hva skjer med verdiskapingen og fordelingen av verdier fra industrisamfunnets ting-baserte økonomi til det digitale nettsamfunnets immaterielle økonomi? Hva skjer med organisasjonene i den digitale transformasjonen?

Endringsløypa - Etter

Spor 4 - Etter
Endring er ikke en hendelse, men en tilstand. Det er en tilstand alle organisasjoner i vår tid er i på grunn av utviklingen av teknologi og globalisering. Endringer skjer og kan være reaktive eller proaktive, evolusjonsstyrt (eks. teknium) eller revolusjonære. Det er en måte å arbeide på som lærende organisasjoner gjør kontinuerlig. Evne til omstilling og innovasjon både på organisatorisk og kulturelt nivå i organisasjonen er viktigere enn noen gang for å håndere overgangen til nettverksøkonomien. Gjennom å ta i bruk sosiale medier vil organisasjonene i større grad matche disse forutsetningene og menneskene som skal arbeide i disse organisasjonene. Digitale nettverk er samfunnets nye infrastruktur for sosial samhandling eller det nye sosiale operativsystemet, om vi liker det eller ikke.

Uavhengig av hvilken type endring organisasjonen har vært i gjennom er det viktig å evaluere gjennomføringen. I etter-fasen er viktig å se på endringsprosessen for å lære. På samme måte som i forberedelsene er det viktig å involvere deltakerne i evalueringen for å forbedre senere endringsprosesser. Det handler om erfaringslæring. Hvis organisasjonen har brukt en wiki i før- og forberedelsesfasen er det naturlig at man i etterfasen også gjør det. Alt som deles der blir tatt vare på for ettertiden og det er lett for alle involverte å gå tilbake for å se hva som gikk bra og hva som ikke gikk så bra.

I vårt case har avdelingen forsøkt å kalle inn til informasjonsmøte for å orientere om fordelene ved systemet de har kjøpt inn, men oppslutningen uteble og kommunikasjonen har mer eller mindre opphørt. Som teorien viser så vil følgende faktorer påvirke muligheten for organisatorisk læring: orgnisasjonsstruktur, kultur og makt. Det kan antas at både organisasjonsstruktur og kultur begrenset mulighetene for endring og læring i dette caset. Fram til i dag har de eksterne partene brukt systemet, men siden organisasjonen ikke bruker det selv, blir de eksterne samarbeidspartnerne usikre og går bort fra det de også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar